A Z generáció nyitott az MI-re a munkahelyeken

2025.07.04.
SZERZŐ: AI TUDÓS

A fiatalabb munkavállalók vezethetik az MI-re való átállást, de úgy vélik, az csak bizonyos feladatok elvégzésére alkalmas.

Ez derül ki a munkaerő-menedzsment megoldásokat kínáló UKG cég tanulmányából, amely szerint az összes megkérdezett amerikai munkavállaló 84%-a szeretné, ha a mesterséges intelligencia átvállalná feladataik egy részét.

A felmérés szerint a Z generációs munkavállalók 90%-a úgy gondolja, hogy az MI időt spórolhat meg számukra a nap folyamán, szemben az X generáció 75%-ával és a Baby Boomer generáció 59%-ával.

A Z generáció nyitottságát az is jelzi, hogy munkavállalóként nagyobb eséllyel tanulják meg önállóan az MI használatát, 70%-uk azt mondta a felmérésben, hogy saját maga fejlesztette képességeit, szemben az X generációs munkavállalók 58%-ával és a boomerek 40%-ával – ez kulcsfontosságú, mivel a mesterséges intelligencia térnyerése szakemberhiányt okozott!

Az adatok szerint a millenniumi generációhoz tartozó munkavállalók 62%-a sajátított el MI-vel kapcsolatos készségeket munka céljából és 40%-uk úgy véli, hogy munkahelyük felső vezetői nem értik teljesen a technológia előnyeit – ez összhangban áll a fiatalabb generációk véleményével a jelentés szerint.

A Z generációs alkalmazottak fele nem hiszi, hogy főnökeik megértik a MI tényleges előnyeit – ironikus, tekintve, hogy a korábbi UKG 2023-as felmérése szerint a felsővezetőknek csak a negyede gondolta úgy, hogy a Z generációs alkalmazottak megértik, hogyan segítheti őket a MI a munkahelyen.

Érdekes eredmény tehát, hogy lehetséges szakadék van a junior munkavállalók – akik alkalmazzák az MI eszközöket – és a felsővezetők – akik meghatározzák a stratégiát – között.

Nem lebecsülendő, hogy a vállalati vezetők és a beosztottak közötti súrlódások a válaszadók 42%-a szerint tönkretehet egy vállalatot.

Miben segíthet a mesterséges intelligencia a munkahelyeken?

A megkérdezettek 84%-a, kortól függetlenül, úgy véli, hogy az MI leginkább egyes konkrét feladatok elvégzésében lehet hasznos, nem pedig teljes munkakörök automatizálásában. 89% szerint az MI eszköz, nem pedig munkatárs.

A munkavállalók fele úgy véli, hogy a mesterséges intelligencia hasznos lehet egyes ismétlődő vagy rutinfeladatok automatizálásában, 42%-uk pedig ugyanezt mondta az adatintenzív munkák esetében.

A dolgozók megbíznának az MI-ben például abban, hogy:

  • összefoglalja a vállalati szabályzatokat (83%),
  • személyre szabott munkaidő-beosztást készítsen (81%),
  • ellenőrizze a fizetési elszámolás és a jelenléti ív helyességét (78%),
  • kezelje a szabadságkérelmeket (74%).

„A 2023-as kutatásunk óta jelentős elmozdulást látunk abban, hogy a munkavállalók mennyire bíznak meg az MI-ben és mennyire értik azt a munkahelyen” – mondta Vittal.

„Két éve még a dolgozók több mint fele egyáltalán nem tudta, hogyan használja a szervezete az MI-t. Ma már tízből négy amerikai munkavállaló (39%) reménykedik benne, hogy az MI javíthatja a munkakörét – ez pedig arra utalhat, hogy növekszik az átláthatóság, a párbeszéd és az oktatás az MI munkahelyi alkalmazásáról.”

Szólj hozzá!