A The Telegraph cikke egy friss, meglehetősen aggasztó eredménnyel zárult kutatásról számolt be.
Az MIT (Massachusetts Institute of Technology) által végzett felmérés szerint, azok az emberek, akik AI chatbotokat – például a ChatGPT-t – használnak esszéírásra, alacsonyabb agyi aktivitást mutatnak, mint azok, akik csak a saját agyukat vették igénybe.
Ennek eredményeképpen, ezek az emberek kevésbé intelligensek, mert a túlzott AI használat gátolja a kritikus gondolkodást, a memória és a nyelvi készségek fejlődését – állapította meg a kutatás.
A kutatás során EEG (elektroenkefalogram) segítségével mérték az agyi aktivitást, és egyértelműen kiderült: minél jobban támaszkodtak a résztvevők a mesterséges intelligenciára, annál kevesebbet „dolgozott” az agyuk.
A tesztsorozatban az MI-t használó csoport rosszabbul teljesített, mint azok, akik „csak” saját agyi kapacitásukra támaszkodhattak.
A ChatGPT-s csapat 83%-a nem tudott egyetlen pontos idézetet sem felidézni az általuk írt esszéből! Érdekes adalék, hogy a keresőmotorok (pl. Google) használata alig rontott a kognitív teljesítményen – az igazi „agyleállást” az AI okozta.
„A mesterséges intelligencia rendszerekre való támaszkodás passzív megközelítéshez és a kritikus gondolkodási készségek csökkent aktiválásához vezethet, amikor a személy később egyedül végez feladatokat”
A kutatók arra figyelmeztettek, hogy az eredmények „aggályokat vetnek fel a mesterséges intelligencia iskolai és munkahelyi használatának hosszú távú oktatási következményei miatt”.
Sok iskolában a tanárok már megkongatták a vészharangot, mivel szerintük a tanulók rendszeresen csalnak teszteken és esszéken AI chatbotok segítségével.

A Higher Education Policy Institute februári felmérése szerint a brit hallgatók 88 százaléka mesterséges intelligencia chatbotokat használt a felmérések és a tanulás elősegítésére, és 18 százalékuk közvetlenül plagizált mesterséges intelligencia szöveget a munkájában.
Hasonló észrevételek más területről is érkeztek már: a Microsoft és Carnegie Mellon februárban közzétett tanulmánya szerint a dolgozók alacsonyabb szintű kritikus gondolkodásról számoltak be, amikor az AI-ra hagyatkoznak.
Komolyan kell vennünk a fenyegetést, hogy a mesterséges intelligencia túlzott használata gyengíti a kritikus gondolkodást!
Ennek eredményeképpen elkényelmesedünk szellemileg, pl. hasonló, sablonos írások születnek, valamint nehezebben tudunk mélyebben átgondolni információkat, ezáltal könnyebben manipulálhatók leszünk!
Jót tesz-e nekünk az AI?
A válasz nem fekete-fehér. A mesterséges intelligencia fantasztikus segítség lehet, ha jól használjuk – például ötleteléshez vagy tananyag-kiegészítéshez. Azonban ha teljesen rábízzuk magunkat, könnyen „kikapcsoljuk” az agyunkat, és elfelejtünk önállóan gondolkodni, érvelni, tanulni.