A rugalmas fizetést lehetővé tevő Klarna vezérigazgatója szerint az MI bevezetése a cégeknél recesszióhoz vezethet a szakemberek tömeges elvesztése miatt.
A mesterséges intelligencia erőltetett alkalmazását a munka hatékonyabbá tétele érdekében ösztönözték vezető cégek és a kormányok, mivel állításuk szerint: az MI évente két hetet spórolhat meg a közalkalmazottaknak.
Sebastian Siemiatkowski fintech-főnök – aki a stockholmi székhelyű „vásárolj most, fizess később” mottójú Klarna-t irányítja – azonban arra figyelmeztetett, hogy az irodai alkalmazottak által végzett munka helyettesítésének lehetősége a következő években recesszióba taszíthatja a gazdaságokat.
Állítása szerint a nagy technológiai cégek vezetői hajlamosak voltak figyelmen kívül hagyni a mesterséges intelligencia hatását a cégek létszámára, a Klarna például az elmúlt években 5500-ról 3000-re csökkentette az alkalmazottak számát.
„Ez hatással lesz a szellemi munkákra, és ha ez megtörténik, az általában legalább rövid távon recesszióhoz vezet. Sajnos nem értem, hogyan tudnánk ezt elkerülni, ha technológiai szempontból mi történik.”
A gazdasági számítások azonban még nem veszik figyelembe az MI hatásait.
Az AI növeli az „emberi érintés” értékét
Siemiatkowski szerint, bizonyos munkáknál az embereket meg lehet védeni a Klarnánál, például az ügyfélszolgálat területén, ahol csalással és összetett banki ügyekkel foglalkoznak. Ennek hatására az ügyfelek problémáival kapcsolatban dolgozó alkalmazottaknak képzettebbeknek kell lenniük a jövőben.
„Sokkal magasabb színvonalú szolgáltatást fognak nyújtani.”
Siemiatkowski megjegyzései megegyeznek a mesterséges intelligenciára épülő startup cég, az Anthropic vezérigazgatója, Dario Amodei megjegyzéseivel, aki szerint az összes belépő szintű szakmai állás fele megszűnhet a következő öt évben.